ZEN

Blog

Maandag 1 april 2019

ZEN - Hoe zorg jij dat je je zen voelt?

‘Hoe kan ik me meer ontspannen en beter focussen?

 

STRESS

MOEITE MET CONCENTRATIE

GESPANNEN

DRUK IN HOOFD

 

3.Wees lief voor jezelf en de mensen om je heen

 

Je kan alleen voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt. Aandacht en liefde is wat elk mens nodig heeft. Of het nu om jezelf of je vrienden, familie, buren, collega’s of kennissen gaat. Wist je dat een baby overlijd als hij of zij in het eerste half jaar niet aangeraakt wordt?

  • Vereenvoudig en vertraag

Stel bij alles wat je doet altijd de vraag: ‘Kan dit makkelijker?’ of ‘Is er een eenvoudige manier om dit op te lossen?’ Dit voorkomt complexe, negatieve of angstige gedachten over wat anderen er van vinden of wat er zoal kan gebeuren als het misgaat. Deze blokkerende gedachten of patronen kun je op een ander moment analyseren, maar door ze geen aandacht te geven win je een hoop gedoe in je hoofd. Als je daarbij ook nog eens je actie vertraagt lijkt het of er ruimte en tijd ontstaat. Probeer het maar eens.

  • Plan tijd voor jezelf

Plan regelmatig ‘me time’ zodat je zeker weet dat er tijd is om jezelf op te laden. Lekker even op de racefiets rondje Rotte of eenwandeling om de Kralingse plas en in mijn geval elke maandagavond tijd voor yoga! Dinsdag gitaarles met m’n oudste zoon. Etentje met vrienden. Creëer jij voldoende eigen ontspanningsmomenten om op te laden?

  • Nee zeggen is duidelijk

Het is veel fijner om je ergens op te verheugen dan dat het voelt dat je een sociale verplichting hebt. ‘We moeten naar die verjaardag, want ….’. Zeg vaker nee! En als het dan toch niet anders kan, verzin dan voor jezelf hoe je echt aandacht kan geven en er kan zijn voor die persoon. Maak er iets speciaals van voor jezelf en de ander.

Feel free to feel good!

 

 

 

Zensitive

Zen is een levenshouding

Zen is ontspannen. Zen is concentratie. Zen is waarnemen. Zen is stil zijn. Zen is echt aanwezig zijn met een helder hoofd en een open hart. Zen is aandachtig zijn. Zen is zien en zijn wie je werkelijk bent. Zen is doen wat er gedaan moet worden en zijn wie je werkelijk bent. Zen is genieten van weinig. Zen is met weinig inspanning alles voor de honderd procent doen. Zen is.

 

Wat kan deze manier van leven voor jou doen?

Zen inspireert ons het leven te aanvaarden en waarderen zoals het is. Het leert ons vanuit een ontspannen en geconcentreerde houding meer plezier en bevrediging te vinden in wat we doen.

 

Tips om te zorgen dat je je zen voelt

 

1.Begin de dag met een ochtendritueel

 

Hoe je wakker wordt en de dag start maakt een enorm verschil in je gevoel van de rest van de dag. Ook als je onvoldoende slaap of een onrustige nacht hebt gehad is het mogelijk om je die dag zen te voelen. Plaats je voeten bewust op de grond, rek je uit en kijk naar buiten met een glimlach op je gezicht. Bij mij komt er dan automatisch altijd een gedachte op van iets waar ik dankbaar voor ben en dat maakt me zacht en licht. Mijn gedachte heeft zo nog even geen plaats voor acties en drukte. Mijn zintuigen staan volledig aan; met mijn huid voel ik de temperatuur van de grond en omgeving, met mijn ogen kijk ik naar buiten, ik luister naar de vogels buiten en ruik en voel de frisheid van de ochtend. Daarna spoel ik mijn gezicht met koud water, poets mijn tanden met plantaardige tandpasta en schraap mijn tong. Na een korte douche smeer ik mezelf helemaal in met huidolie. Een glas met lauw water met citroen en wat lichte rek- en strekoefeningen of een korte meditatie of ademhalingsoefening maakt het ritueel compleet. Mijn kop is helder en de dag kan beginnen. Wat is jouw ochtendritueel?

 

2.Focus op één ding tegelijk

 

Of het nu gaat om het klaarmaken van je eten, voeren van een gesprek, werken, sporten of televisie kijken. Wees er met je aandacht bij en doe op dat moment ook alleen dat. Hoe beter je zult focussen op de momenten van nu, hoe beter je zult presteren. Je zal minder stress ervaren en je meer ontspannen voelen. Als je meer aandacht hebt voor dit moment zul je alerter zijn, sneller kunnen reageren en intensievere momenten beleven.

  • Werk in blokken van tijd

Zorg ervoor dat je bewust tijd vrij maakt voor de dingen die belangrijk voor je zijn. Door te werken in blokken zal je minder afgeleid worden en behoud je je focus. Zelf maak ik elke dag in ieder geval blokken vrij voor werk, eten, gezin, ontspanning en sport

  • Let op je ademhaling

Je hoofd is er niet meer bij. Stress op je werk of de kinderen moeten op tijd op school zijn. Allemaal hectisch. Maar door af en toe even stil te staan en bewust adem te halen is het enige waarop jij je kunt focussen jouw ademhaling. De rest laat je dan even achter je. Let maar eens op hoe je ademhaalt als je veel stress voelt. Waarschijnlijk adem je dan hoog in plaats van diep. Sluit je ogen en adem een paar keer rustig door je neus in (laat je adem tot in je buik komen) en door je mond rustig weer uit. Dit doe je totdat je voelt dat je meer ontspannen bent. Sommige mensen stellen een timer in op hun telefoon waardoor ze 3 keer per dag worden herinnerd dat ze bewust moeten ademhalen. Kijk wat vooral voor jouw prettig is!

  • Visualiseer en bepaal doelen

Door doelen te maken kun je heel gericht werken. Visualiseren van een gewenste uitkomt helpt je bij het formuleren van je doelen. Als je gaat visualiseren is het ook belangrijk dat je visualiseert wat mogelijke obstakels kunnen zijn. Wat zijn de lastige momenten en hoe kun je die overwinnen? Zorg dat je een doel hebt voor wat je deze dag wilt bereiken, maar ook voor deze week, deze maand en voor dit jaar.

  • Leg je telefoon weg

Hoe vervelend is het als je in gesprek bent en je gesprekspartner kijkt constant op zijn telefoon. Je kan niet met je volledige aandacht bij iemand zijn als je telefoon op tafel ligt. Het kost ongeveer tien minuten om je weer volledig te focussen op een activiteit nadat je bent afgeleid door een email, sms of whatsapp bericht of telefoontje tussendoor.