GEEN TIJD - Korte ontspanningsoefening doet wonderen

Blog

Woensdag 2 september 2020

GEEN TIJD OM TE ONTSPANNEN - Je blijft maar doorgaan...

‘Hoe kan ik mijn stressniveau verminderen en mezelf opladen als ik al weinig tijd heb?'


STRESS

OVERSPANNEN

BURN OUT

DRUK

MOEITE MET ONTSPANNEN


Geen tijd voor ontspanning? Je blijft maar doorgaan…


Ken je dat? Je blijft maar doorgaan en je hoofd schiet alle kanten op. Een hele lijst van acties staan op de planning, je hebt onrustig geslapen, was vroeg wakker en de adrenaline stroomt door je lichaam. Je moet nog zoveel doen in zo weinig tijd. Pijn in je nek, spanning in schouders, hoofd of buik. Zuchtend en kreunend start je met de volgende actie op je lijst, maar het duurt te lang en je raakt geïrriteerd. Misschien eerst even koffie halen. Als dan ook nog de telefoon gaat en de afspraak van vanmiddag wordt afgebeld en het papier in de printer vast komt te zitten, raak je enorm gefrustreerd. Je bent moe en leeg en er komt niets meer uit je handen.                            

 

Dit is het moment! Ga je door? Of neem je even de tijd om op te laden? Het klinkt misschien raar maar een korte break van twee minuten kan een wereld van verschil maken! Hoe vaker je jezelf even de tijd geeft om op te laden, hoe beter jij je kan concentreren en focussen. Hoe doe je dat?


Ademhaling- en ontspanningsoefening


Ieder mens is uniek! Iedereen heeft dus ook een eigen manier om te ontspannen en op te laden. Waar de ene persoon ontspant door te wandelen in de natuur kan de ander zijn hoofd helemaal leeg maken door te luisteren naar zijn favoriete muziek. Het gaat er om dat jij je eigen manier van ontspannen leert kennen. Heb je geen tijd, dan kan een korte oefening uiterst effectief zijn om jouw hoofd te legen en je ruimte te geven die je nodig hebt. Doe je mee? Ga zitten op een kruk of stoel (of toilet) met je voeten op heupbreedte op de grond. Sluit je ogen, adem een keer diep in en daarna uit tot alle lucht eruit is geperst. Adem dan weer in tot je voldoende lucht hebt en houd je adem even vast. Laat je adem daarna gewoon weer gaan zoals het gaat. Let op je omgeving: temperatuur, licht, tocht, geluid, reuk. Trek je dan terug uit je omgeving en breng je aandacht bij je lichaam.


‘Neem de tijd om te voelen hoe het ermee is.’ Laat je lichaam bewust een klein beetje naar voren en achteren bewegen en volg het gewicht over je zitbeenderen. Herhaal dit een paar keer. Blijf dan met je gewicht naar voren en adem een paar keer in deze stand. Daarna naar achteren. Kom weer naar het midden zit stil en vergelijk hoe je zit en ademt. Beweeg daarna weer naar voren en achteren en volg het gewicht over je zitbeenderen en herhaal een paar keer.  Ga dan wat verder naar voren en blijf zitten en adem. Doe dit ook naar achteren. Kom daarna naar het midden en zit stil. Vergelijk je zithouding, ademhaling en stemming.  


Klik hier voor de video


En? Merk je verschil?

Zoals ik al aangaf is het effect van deze oefening niet te voorspellen, omdat ieder mens op zijn eigen unieke manier ontspant. Misschien is een liggende of staande oefening beter geschikt voor jou. Het is gewoon even uitproberen en oefenen. Totdat je een paar bruikbare oefeningen hebt gevonden, die jou de gewenste ontspanning geven. Geloof me, het kost echt niet veel tijd en levert zoveel ruimte en energie op!



Deze website maakt beperkt gebruik van geanonimiseerde cookies. De website gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Wij gebruiken deze cookies met een puur technische functionaliteit, om ervoor te zorgen dat de website naar behoren werkt. Deze gegevens worden uitsluitend ingekeken door onszelf en nimmer gedeeld met derden. Door gebruik te maken van onze website accepteer je de cookies.

Accepteren